• Tõhus
  • Suurepärane maitse
  • Mugav tarbida

Tervisliku toitumise tõed toitumispüramiidis

Tervisliku ja tasakaalustatud toitumise alus on ratsionaalne toitumine. Ainult nii saab organism talle vajalikke toitaineid. Mõistlikult ja vastutustundlikult valitud toiduained, söödud toidu kogus ja ka toitumise regulaarsus aitavad säilitada head enesetunnet ja tervislikku kehakaalu.

Püüdes arusaadavalt ja näitlikult selgitada tervisliku toitumise põhimõtteid, on teadlased loonud tervisliku toitumise püramiidi. See on suurte ja pikaajaliste meditsiiniliste uuringute tulemus, mis tuleb lihtsalt omaks võtta ning mida on vaja kasutada iga päev. Toitumispüramiid määrab toitumise optimaalsed ja ratsionaalsed põhimõtted. Toitumispüramiidi põhiteesid aitavad kavandada tervisliku ja maitsva päevamenüü. Ei tohi unustada, et lisaks igapäevasele tasakaalustatud toitumisele on väga tähtis ka kehaline aktiivsus

Tervisliku toitumise püramiidi põhja moodustavad teraviljatooted. Just need peavad olema iga toidukorra aluseks. Need on sõelumata jahust rukkileib, kaera-, odra- või tatrakruubid, pruun riis ning kõvanisusortidest valmistatud makaronid. Püüdke iga päev süüa kas või 3–4 portsjonit täisteratooteid. Üks portsjon on tükk sõredast jahust valmistatud leiba või tassike keedetud pruuni riisi. Maitseks võib lisada lusikatäie oliiviõli või võid. Täisteratooted on suurepärane heade süsivesikute ja kiudainete allikad.

Järgides tervisliku toitumise põhimõtteid, võib köögivilju süüa piiranguteta. Need võivad olla iga toidukorra lisandiks või suupisteks toidukordade vahel. Päevas tuleb köögivilju süüa vähemalt kolm korda (kolm portsjonit). Ühe portsjoni moodustab näiteks suur tomat, keskmine paprika, pool pikast kurgist ja peotäis salatilehti.

Puuviljade söömise suhtes on teatud piiranguid, sest puuviljad on magusad, sisaldavad suures koguses süsivesikuid. Teil tuleb süüa 1–3 portsjonit puuvilju päevas, soovitatavalt selle esimeses pooles. Ühe portsjoni moodustab: üks õun, banaan, taldrikutäis vaarikaid või pool greipi. Köögi- ja puuviljad on hindamatu vitamiinide ja mineraalainete allikas.

1–3 portsjonit päevas peavad moodustama kaunviljad ja pähklid. Nende komponentide kogus peab olenema toiduaine kalorsusest. Pähklid on kõrge kalorsusega, kuid tervislikud. Seepärast tuleb neid süüa 8–10 tükki päevas. Lisaks sellele võite süüa 1/3 tassitäit seemneid, näiteks päevalilleseemneid või 300 g kaunvilju (ube, herneid jne). Kaunviljad on suurepärane taimse valgu, mineraalide ja kiudainete allikas.

 

SAATKE OMA EDULUGU

UUDISKIRI